De Lean-methode voor een betere patiëntervaring
Verbeteringen binnen een zorgorganisatie gaan niet alleen over medische vooruitgang, maar ook over de patiëntervaring. ‘Lean’ is een managementsysteem dat gebruikt wordt om patiëntgerichte processen te verbeteren op het gebied van veiligheid, kwaliteit, patiëntgerichtheid, toegankelijkheid en kosten. Lean heeft wereldwijd zijn waarde in de gezondheidszorg bewezen en wordt ook in veel Nederlandse zorgorganisaties toegepast.
Op bezoek bij ziekenhuizen in Toronto
De afgelopen jaren ging de studiereis naar Toronto. Tijdens de reis gingen de de studenten de dialoog aan met medewerkers van organisaties binnen en buiten de gezondheidszorg. Ze bezochten het academische kinderziekenhuis The Hospital for Sick Children (SickKids) en St Mary General Hospital. In deze ziekenhuizen zijn alle niveaus in de organisatie betrokken bij de dagelijkse verbetering van de patiëntervaring. Het is onderdeel geworden van hun dagelijkse werk. Daarnaast bezochten de studenten ook een van de assemblagefabrieken van Toyota, de bron van Lean.