For best experience please turn on javascript and use a modern browser!
You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.
uva.nl
Wat is het ideale moment om te starten met een uitdagende parttime masteropleiding? Twee alumni van Bedrijfskunde in deeltijd vertellen hoe zij de balans vonden tussen studie, werk en gezin.
Noha Shafik
Noha Shafik

"Ik wilde al lange tijd weer een studie volgen, vooral om me meer te verdiepen in de strategische aspecten van mijn werk. Ik zocht een meer wetenschappelijke basis voor bijvoorbeeld de motivatie van teams en de omgang met onzekerheden. De grote aandacht voor digitalisering in het programma sprak me ook enorm aan. De colleges op vrijdagen pasten bovendien goed bij mijn dagelijkse leven - als echtgenote, moeder en manager", vertelt Noha Shafik, Principal Engineering Manager bij online retailer Bol.com. Ze rondde het programma cum laude af.

Ook voor Adriaan Dorenbos, vastgoedmanager bij een maatschappelijk vastgoedbedrijf, was een behoefte aan verdieping een belangrijke motivatie achter de keuze voor het programma. "Ik heb gestudeerd aan de Hotelschool The Hague, en ik volgde daarna diverse praktijkgerichte cursussen via mijn werk bij onder andere The Grand Hotel Amsterdam, Hilton Amsterdam en De Pieter de Raat Stichting. Maar ik wilde een masteropleiding volgen om de verbinding te leggen tussen de alledaagse werkpraktijk en de academische theorie." Net als Noha vond ook Adriaan het programma aansprekend vanwege de opbouw van het programma, en de colleges op de vrijdagen. 

Duidelijke doelen, goede afspraken

Bedrijfskunde in deeltijd is een achttien maanden durende parttime opleiding die ambitieuze professionals klaarstoomt voor een volgende stap in hun carrière. Studenten maken een keuze uit verschillende keuzevakken en drie specialisatierichtingen: Digital Business, Strategy en Leadership & Management. 

De studielast is ongeveer 20-22 uur per week; naast de wekelijkse collegedag is er gemiddeld 14 tot 16 uur zelfstudie nodig. "Met mijn drie jonge kinderen en een fulltimebaan was de vereiste tijdsinvestering van de studie voor mij in eerste instantie de grootste uitdaging", vertelt Noha. "Maar het helpt als je duidelijke doelen voor ogen hebt, en je goede afspraken maakt met je naasten. Ik koos heel bewust voor deze studie, met als doel om als persoon te groeien en om mijn carrière een boost te geven. Vanuit zo'n mindset kan je scherpe keuzes maken en prioriteiten stellen."

Adriaan Dorenbos

Adriaan voegt toe: "Aanvankelijk was de studielast wel even wennen, omdat ik een tijd niet meer had gestudeerd en niet gewend was om zoveel wetenschappelijke artikelen te lezen. We hebben in ons gezin duidelijke afspraken gemaakt over de dagen waarop ik zou studeren en waarop mijn vrouw voor onze drie jonge kinderen zou zorgen. Mede dankzij de begeleiding vanuit de opleiding vond ik daardoor een manier om efficiënt en effectief te studeren. Ik kon prima 's avonds als de kinderen naar bed waren nog een paar uur studeren. Voor mij was er dan ook een goede balans tussen werk, privé en studie."

Studeren doe je samen

Een uitdagende deeltijdstudie doe je niet alleen - je hebt er support van je omgeving voor nodig, benadrukken de alumni. Adriaan: "Voordat ik startte, hebben mijn vrouw en ik uitgebreid gesproken over hoe we samen met de studiedagen omgaan. Mijn vrouw nam de kinderen zondags mee voor een uitje, zodat ik kon studeren. Maar op zaterdagen ging ik met de kinderen mee naar hun sportactiviteiten." Noha deed een beroep op hulp van haar echtgenoot, broer en moeder. "Delegeren is belangrijk. Ook al gaat het soms maar om iets kleins, zoals de kinderen ergens heen brengen. Ik stelde ook altijd een duidelijke grens. De zondagen waren voor mijn familie - niet voor studeren of andere verplichtingen."

De samenwerking met de andere EPMS-studenten geeft extra steun, vertelt Noha. "We hadden veel onderling contact, ook buiten de collegedagen om. We moedigden elkaar aan, en we leerden veel van elkaar. Er is een heel sterk netwerk ontstaan, dat me nog steeds stimuleert en uitdaagt."   

Loopbaanstap

Was de studie alle tijd en energie waard? Adriaan en Noha antwoorden allebei met een volmondig ja. "De verdieping die ik zocht is zo waardevol gebleken", vertelt Adriaan. "Je neemt je werkpraktijk mee in de collegezaal, en je leert er oplossingen die je direct kunt toepassen in je werk." Noha: "De studie heeft mijn leven - de manier waarop ik denk, lees en werk - echt veranderd. Ik benader de issues van vandaag en morgen nu vanuit onderbouwde kennis over strategie, digitale transformatie, change management en organisatiepsychologie. Daardoor kan je beter omgaan met onzekerheden en anticiperen op de toekomst." 

Het kan bijna geen toeval zijn dat zowel Noha als Adriaan al tijdens de opleiding een loopbaanstap maakten. Noha maakte in haar studietijd de overstap van ING en Ikea naar haar huidige werkgever Bol.com, waar ze na haar afstuderen promotie maakte. Adriaan werd tijdens het schrijven van zijn thesis benaderd door een recruiter, en koos voor de baan bij SRO.

Noha is ervan overtuigd dat het programma bijdraagt aan haar carrière. "De actuele academische kennis is een waardevolle toevoeging aan mijn expertise en ervaring, en de MSc-titel versterkt mijn profiel en verbetert mijn loopbaankansen. Voor veel managementfuncties is de MSc-titel een voorkeur of zelfs een vereiste. Ik heb mijn huidige baan te danken aan de studie."