For best experience please turn on javascript and use a modern browser!
uva.nl
Bedrijfskunde in deeltijd
Add to favourites

Track: Strategy

Hoe kunnen bedrijven een effectieve strategie opzetten en uitvoeren? In de Strategy track leer je de theorie die aan strategisch management ten grondslag ligt. Strategy is een van de 3 trajecten die je kunt kiezen in onze 1,5-jarige master Bedrijfskunde in deeltijd. Deze opleiding is ontwikkeld voor ambitieuze professionals die hun kennis over bedrijfskunde willen verbreden en hun strategisch inzicht en besluitvaardigheid willen optimaliseren.

Track: Strategy

Op welke markten moeten we als organisatie aanwezig zijn? Hoe kunnen we ons onderscheiden van de concurrentie? Hoe moeten we ons bedrijf organiseren om succesvol te zijn? Onderzoek de theoretische grondslagen van strategische bedrijfsbesluiten en leer hoe je de juiste strategie vindt voor internationaal opererende organisaties.

In de Strategy track analyseer je de organisatiestructuur op verschillende niveaus, van vraagstukken over de motivatie van medewerkers tot de inrichting van complexe, samengestelde bedrijven. Je reflecteert en redeneert over relevante theorieën en past ze direct toe op uitdagende praktijkcases.

Met deze track heb je straks alle benodigde kennis en vaardigheden om strategische uitdagingen in strategisch management aan te kunnen.

Vakken in deze track

  • Theories of Strategy

    Waarom presteren sommige organisaties beter dan andere? Krijg inzicht in het strategisch management en de economische grondslagen van theorieën over strategie. We behandelen hiervoor diverse theorieën.

    Na afronding van dit vak:

    • begrijp je de theorieën over (concurrentie)strategie die centraal staan in actuele discussies over strategisch management;
    • kun je deze theorieën kritisch beoordelen;
    • pas je deze theorieën toe om bedrijfsproblemen te analyseren.
  • The Adaptive Organisation

    Krijg inzicht in hoe organisaties kunnen blijven aansluiten bij hun omgeving, zodat ze ook op de lange termijn overleven en (duurzaam) concurrentievoordeel kunnen ontwikkelen.

    Na afronding van dit vak:

    • herken je de interne en externe belemmeringen waaraan organisaties zich moeten aanpassen;
    • heb je inzicht in de verschillende benaderingen en oplossingen die aanpassing mogelijk maken, zoals organisatieleer en theorieën over ondernemerschap.
  • Strategy and Organisation Design

    Onderzoek strategische vraagstukken binnen organisaties: van samenwerking tussen individuele medewerkers tot relaties tussen bedrijven. Welke keuzes in het strategisch- en organisatieontwerp bevorderen de afstemming en samenwerking tussen mensen en organisatieonderdelen?

    Na afronding van dit vak:

    • heb je inzicht in de belangrijkste theorieën over strategie en organisatieontwerp;
    • pas je deze theorieën toe op strategische problemen waar organisaties mee te maken hebben. Hoe kunnen we de bedrijfsactiviteiten het beste structureren? Hoe compenseer je medewerkers en managers? Moeten we ons werk uitbesteden of niet?

Praktijkvoorbeeld: easyGroup en de bioscoopmarkt

Master Business Administration, Strategy track

EasyGroup, het moederbedrijf van easyJet, moet beslissen of het de bioscoopmarkt op wil gaan. Wat zou je adviseren? Heeft het voor easyGroup zin om een bioscoop te exploiteren? Voegen hun middelen waarde toe aan de bioscoopmarkt?
Met dit soort strategische besluiten worstelen managers in de praktijk.

Actualiteiten

Tijdens de colleges bespreek je relevante krantenkoppen en actualiteiten. Voorbeelden hiervan zijn:

  • HQ2, het 2e hoofdkantoor van Amazon, gaat niet naar New York. Dit voorbeeld geeft aan dat een organisatie in contact moet blijven met diverse belanghebbenden en wat er kan gebeuren als ze dat niet doet.
  • Johnson & Johnson verwerft een afdeling chirurgische robotica. Is het een goede zet om uit te breiden naar medische apparatuur? We weten immers dat diversificatie vaak mislukt. Wordt Johnson & Johnson hierdoor innovatiever?
  • Brexit en de gevolgen van economische onzekerheid op de strategie van organisaties. Welke keuzes kunnen organisaties in dit geval maken? Hoe kunnen ze het beste met zulke veranderingen omgaan?

Strategy en andere tracks

Strategy is een van de 3 tracks in onze master Bedrijfskunde in deeltijd. Spreekt de track Digital Business of Leadership & Management je meer aan? Lees meer informatie over die tracks.