Daphne Steegh, afdelingshoofd bij Gemeente Amsterdam
'Als tiener wilde ik eigenlijk Bedrijfskunde studeren, maar ik heb daar om verschillende redenen vanaf gezien. Ik ben die ambitie echter nooit kwijtgeraakt, zelfs niet nadat ik andere diploma’s had behaald en succesvol was geworden in mijn carrière. Mijn kantoor zit om de hoek van de Amsterdam Business School, en toen ik er op een dag langsfietste, besloot ik om eens naar binnen te stappen. Toen besloot ik om er gewoon voor te gaan, en van die beslissing heb ik absoluut geen spijt.'
'De kracht van het EPMS-programma zit ‘m erin dat het gaandeweg steeds meer uitdaging biedt. Aan het begin ben je vooral bezig met herontdekken hoe het is om weer naar school te gaan en is papers schrijven en examens afleggen je belangrijkste focus, naast dat je al deze activiteiten in je dagelijks leven probeert te passen. Naarmate je went aan je nieuwe omgeving, groeien de uitdagingen die je krijgt voorgeschoteld mee. Wat ik erg fijn vond, was dat ik omringd was door gelijkgestemde studenten. We hadden allemaal een verschillende achtergrond en leeftijd, maar we deelden hetzelfde doel en ervoeren dezelfde beproevingen. Dat, gecombineerd met de prachtige campus en de gepassioneerde docenten, zorgde ervoor dat de Amsterdam Business School als een tweede thuis voelde.'
'Dit programma heeft verschillende van mijn vaardigheden verder aangescherpt, en heeft me een aantal concrete, praktische hulpmiddelen gegeven die ik kan toepassen in mijn dagelijkse werkzaamheden. Omdat ik als senior manager werkte tijdens de studie, kon ik gelijk experimenteren met bepaalde aspecten van bedrijfskunde en leiderschapsstrategieën en andere mensen om mij heen trainen op die gebieden. De kennis die ik heb opgedaan over onderhandelingen pas ik nog steeds bijna wekelijks toe in mijn werk. Bovendien stelde mijn onderzoek naar genderdiversiteit in leiderschap me in staat om een trainingsprogramma over vrouwelijk leiderschap te starten.'
'Het afronden van EPMS heeft bij mij geleid tot veel nieuwe inzichten in hoe ik mijn loopbaan wil inrichten, zodat ik strategisch management kan blijven combineren met doorlopend onderzoek naar leiderschap. Ik vond de combinatie van theorie en praktijk in de studie erg nuttig, vooral in de vakken die werden gegeven door docenten die management- of consultantposities op hoog niveau combineren met onderzoek en onderwijs. Zelf had ik eigenlijk nooit overwogen om beide te doen, maar ik doe het nu toch en ik beleef er ontzettend veel plezier aan. Uiteindelijk heeft de studie meer betekenis gegeven aan het werk en onderzoek dat ik doe.'
'Wat mij betreft heeft het EPMS-programma aan de Amsterdam Business School een aantal unieke kenmerken. In de eerste plaats is dat de manier waarop het programma is gestructureerd. Het loopt geleidelijk op in moeilijkheidsgraad en introduceert op verschillende momenten theorieën die steeds op elkaar voortbouwen. De keuzevakken stellen je in staat om het programma zo vorm te geven dat het aansluit bij jouw individuele leerwensen. Op meer praktisch vlak is de ligging van de Roeterseilandcampus een absoluut pluspunt, niet alleen vanwege de goede bereikbaarheid maar ook omdat de campus in een bruisend gedeelte van Amsterdam ligt. De faciliteiten op de campus maken het makkelijk om medestudenten te ontmoeten. Een ander uniek kenmerk van het programma, zijn natuurlijk je medestudenten. Alle studenten stonden ervoor open om nieuwe dingen te leren, samen te werken en elkaar te betrekken bij hun leerproces. Ik heb ontzettend veel plezier beleefd met mijn medestudenten, ook als de opdrachten die we moesten doen moeilijk waren of als er veel op ons bord lag. Het was erg leuk om iedereen te leren kennen en een kijkje in elkaars leven en ambities te krijgen. En natuurlijk tot slot: de goede docenten, die ons allemaal erg betrokken hebben weten te houden, en het EPMS-team, met name Laura Keessen, zijn een absoluut pluspunt.'
'Sommige docenten waren in staat om op meesterlijke wijze praktijk aan theorie te koppelen. Bijvoorbeeld Tanja Hentschel, die Leadership & Management doceerde, maar ook Richard Ronay (Managing People Strategically) en Jeroen van Bree (Designing Future-Proof Organisations). Tanja leerde me een aantal goede tactieken waarmee je groepsdenken in vergaderingen kunt voorkomen. Richard leerde me om te onderhandelen op een hoger niveau. En Jeroen leerde me hoe je organisatie-elementen kunt combineren in een strategie. Al deze nieuwe vaardigheden kon ik gelijk toepassen in de praktijk.'
'De eerste 2 à 3 maanden was het even zoeken om werk, leven en studie te combineren, maar al snel vond ik mijn ritme. Je moet vooral wennen aan het teruggaan naar een abstracte manier van denken, zoals je in je vroegere studietijd deed. Ik had het geluk dat ik mijn vrijdagen volledig kon vrijhouden voor de studie. Bovendien werkte ik dus om de hoek van de campus, wat de logistiek vrij gemakkelijk maakte. Mijn CEO was erg geïnteresseerd in wat ik allemaal leerde bij EPMS, wat zorgde voor levendige discussies op de werkvloer. Ook bood dat me de kans om dingen uit te proberen in mijn dagelijkse werk, en om onderzoek te blijven doen. Tot slot heeft mijn man mij onvoorwaardelijk gesteund, want het allemaal een stuk makkelijker voor me maakte.'
'Mijn advies aan mensen die overwegen om dit programma te volgen is: ga ervoor, je zult er geen spijt van krijgen! Je wordt omringd door gemotiveerde, gelijkgestemde mensen en je zult versteld staan van waar je toe in staat bent.'