For best experience please turn on javascript and use a modern browser!
You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.
uva.nl

Hoe kunnen we minder uitstoten en tegelijkertijd gelukkiger worden?

De Kwestie | Koopgedrag

In deze aflevering van De Kwestie praat Sander Denneman met Willemijn van Dolen, hoogleraar Marketing aan de Amsterdam Business School, en Elske Doets, eigenaar van Doets Reizen over de vraag: Hoe kunnen we minder uitstoten en tegelijkertijd gelukkiger worden?

Hoe kunnen we minder uitstoten en tegelijkertijd gelukkiger worden? In deze aflevering van De Kwestie praten we over het aanpakken van overconsumptie. Er moet een omslag plaatsvinden in consumentengedrag, maar consumptie verminderen klinkt makkelijker dan het is. We kopen immers allemaal graag wel eens iets nieuws. Hoe krijg je bedrijven aan het consuminderen, terwijl een verdienmodel vaak is gebouwd op méér verkopen? En maakt minder consumeren ons misschien zelfs gelukkiger?

Dat bedrijven steeds vaker inzetten op groen en duurzaam is anno 2021 een feit. Maar steeds meer komt het besef dat dit niet genoeg is om het klimaatprobleem op te lossen en dat ook onze massale consumptie moet worden aangepakt. Willemijn van Dolen (hoogleraar Marketing aan de Amsterdam Business School) en Elske Doets (eigenaar van Doets Reizen en oprichter van de Young Lady Business Academy) gaan in gesprek over het verminderen van onze uitstoot en over hoe we daar zelfs gelukkiger van kunnen worden.

Luister de podcast met Willemijn van Dolen en Elske Doets

Je koopschaamte wegklikken bij bol.com

Onlangs gaf Willemijn van Dolen haar mening aan Trouw over het 'duurzaamheidsvinkje' bij bol.com. 'Het bedrijf communiceert eenduidig over de eigen CO2-uitstoot, ze willen klimaatneutraal winkelen aanbieden in 2025. Maar waarom hanteren ze niet dezelfde maatstaf voor hun aanbod, door bij elk product de CO2-uitstoot te vermelden? Dat is veel makkelijker vergelijken. Nu moet ik als klant bijna studeren op de duurzamere opties.'