Ben van Vliet

Co-founder at PressLocal & Business Analyst at FD Mediagroep

Ben van Vliet

“Na een universitaire studie communicatiewetenschappen ben ik gaan werken bij Het Financieel Dagblad als marktonderzoeker. Een mooie start van mijn carrière, omdat ik hier direct met zeer uitdagende vraagstukken te maken kreeg. Zowel met traditioneel marktonderzoek als ook met predictive analytics. Na twee jaar kreeg ik het verlangen om mijzelf breder te ontwikkelen.

Ik koos voor het Bedrijfskunde in deeltijd met de specialisatie Strategie & Organisatie om beter te begrijpen hoe organisaties werken en welke aspecten van belang zijn bij het aanpassen aan een steeds sneller veranderende en competitieve omgeving. Na het afronden van het programma ben ik als marktonderzoeker beter in staat om de juiste vragen te stellen en vervolgens het juiste advies te geven op basis van inzichten. Advies dat écht impact heeft.

Het wetenschappelijke karakter van het programma van de Amsterdam Business School sprak mij erg aan. Verder speelde het feit dat ik zelf in Amsterdam woon en dus op de fiets naar de colleges op vrijdag kon komen natuurlijk ook mee.

De vakken op de ABS zijn een perfecte mix van aan de ene kant vakken met een focus op rationele processen en calculaties, zoals Corporate Finance en de verschillende strategievakken, en aan de andere kant vakken met een focus op het vaak irrationeel handelen van mensen en hoe je daar als organisatie mee om kunt gaan.

Docenten maar ook zeker de medestudenten zijn een ongelofelijk belangrijk onderdeel van het leerproces. Omdat veel medestudenten al een aantal jaar praktijkervaring hebben, ontstaat er tijdens projecten een unieke sfeer. Ieder teamlid analyseert op zijn of haar manier een probleem en komt op zijn of haar manier tot oplossingen. Het kunnen samenwerken met veel verschillende medestudenten is daarom een zeer leerzaam en waardevol onderdeel van het programma.

Het is een erg leuk en inspirerend traject, echter het vergt wel doorzettingsvermogen en discipline. Er is absoluut een aantal medestudenten dat ik na het programma blijf zien en met wie ik ook een aantal zakelijke ideeën ga uitwerken en in de markt zetten.”

Published by  Economics and Business

Bedrijfskunde in deeltijd

7 March 2016